Serien er utviklet av Fyne sin lydguru og sjefsingeniør; Dr. Paul Mills. Dr. Mills har over 40 års fartstid i bransjen og er antagelig mest kjent for utviklingen av Tannoy sin ikoniske Prestige-serie.
Som alle modellene i Fyne sin nye Vintage Classic-serie er Classic X bygget på tradisjonelle prinsipper som stort kabinettvolum, bred baffel og høy effektivitet. Høyttaleren er bestykket med en helt nyutviklet 10" stor utgave av Fyne sin legendariske fulltonedriver - IsoFlare-driveren.
Lyd er alltid litt vanskelig å beskrive, men med Fyne sin Classic-serie er det litt lettere enn vanlig. De lyder rett og slett slik de ser ut - stort, fyldig og deilig med masse detaljer, kropp og sjel. :-) Den 10" store punktkilde-driveren er den ideelle størrelsen for de fleste lytterom og gjengir et stooort og usedvanlig dypt lydbilde med glimrende holografi. Stemmer gjengis på en skremmende naturlig måte og plasseringen i lydbildet er helt i referanseklasse - slik man forventer av en virkelig god punktkilde.
Bassgjengivelsen er kjapp, autoritær og dyp med heftig anslag og driv, men den blir aldri rotete eller dominerende. Et stort element må flytte seg veldig mye mindre enn et lite element for å gjengi samme lydtrykk og det merker man virkelig med denne høyttaleren, den er uanstrengt og naturlig - på nær sagt aller lydnivåer.
En perfekt blanding av gammelt og nytt
Verden er i stor grad styrt av mote. Ikke bare innenfor klær og sko, men også når det kommer til hi-fi. I en årrekke har slanke små høyttalere vært "in vouge", selv om dette på mange måter er vanskelig å forene med god høyttalerkonstruksjon. Denne trenden har tilsynelatende snudd og mange ønsker seg nå høyttalere som ser ut som høyttalere igjen. :-) Dette er godt nytt, ikke bare for oss som elsker store høyttalere, men også for musikkentusiasten.
Fyne sine Vintage-serier er basert på klassiske prinsipper, men med en moderne vri og med state-of-the-art, nyutviklede komponenter. Både driverne og kabinettvolumet er stort, noe som gir høy effektivitet og enorm dynamikk. På Classic X-modellen er fulltonedriveren på ikke heftige 10", noe som ikke bare gir høyt "slagvolum" i bassen, men også, kanskje enda viktigere - i mellomtonen. For å få en naturlig gjengivelse av lyder, og ikke minst stemmer som strekker seg over flere oktaver er arealet til høyttalerelementet viktig, spesielt om du skal spille høyt eller ønsker å ha høy effektivitet. Stemmen til Leonard Cohen til eksempel lar seg vanskelig gjengi av en liten mellomtone i et lite kabinett. For å få tyngden og fylden som skal til kan man bruke ett stort element, eller eventuelt mange små. Fordelen med ett fulltoneelement er at all lyden kommer fra ett punkt, akkurat slik den gjør i virkeligheten. Dette gjør at man helt automatisk unngår fasefeil i lyden og resultatet blir et stort, fyldig og realistisk lydbilde hvor man får følelsen av at lyden nærmest omgir deg, akkurat som i en god konsertsal.
Fra Neil Young til Leonard Cohen
Leonard Cohen og Neil Young er begge fantastiske artister. Mens stemmen til Cohen resonerer i brystkassa berører Young selve hjerterota. Cohen er alltid en referanse for oss når vi lytter til høyttalere, og det er det mange grunner til. For det første er vi er veldig glad i Leonard Cohen. :-) Han har en fantastisk stemme som vi kjenner godt og stemmeprakten er ekstra vanskelig å gjengi da den strekker seg over alle elementene i en vanlig høyttaler.
En annen artist som også er utfordrende, men på en helt annen måte, er Neil Young. Stemmen hans strekker seg ikke ned i dypbassen, jeg vil til og med si at han antagelig ikke har en spesielt "bra" sangstemme (selv om han kan synge over langt flere oktaver enn Cohen), men på et godt stereoanlegg kan han levere magi og gåsehud som få andre. Stemmen til Neil Young er vanskelig å gjengi av helt andre årsaker enn Cohen; den er skjør, kan fort oppleves som tynn og lever i større grad i det superkritiske mellomtoneområdet der våre ører er langt mer følsomme og de aller fleste høyttalere "deler" mellom diskant, mellomtone/middbass. På en mindre god høyttaler blir Cohen fort "boomy" mens Young blir skarp og skingrende.
For å avslutte dette noe langtekkelige, og klønete fremførte, resonnement; både Cohen og Young er fantastiske og utfordrende på hver sin måte. Når alt stemmer kan de få voksne menn til å gråte. Første gang jeg lyttet til Fyne Classic X ble jeg sittende å måpe både på Cohens - Recitation w/ N.L. (Live in London) og Youngs Maid, samtidig var jeg veldig glad for at butikken ikke hadde åpnet enda. Dette var magi!
Usedvanlig lett å plassere i lytterommet
Vi møtte Dr. Mills under lanseringen av høyttalerne og en av de tingene han var mest stolt av var hvordan høyttalerne oppfører seg i lytterommet. Å teste en høyttaler i et ekkofritt rom er på mange måter som å prøvekjøre en bil på en perfekt vei - det sier veldig lite om hvordan den vil oppføre seg i virkeligheten. Classic-serien er derfor spesifikt designet for å være mest mulig fleksibel og gi best mulig resultat i en vanlig stue.
IsoFlare-driveren oppfører seg som en ekte punktkilde og gjengir (som et horn) et utrolig jevnt lydvibilde med 90 graders spredning. Dette gjør først og fremst at du får en stor "sweetspot", men også at høyttaleren blir usedvanlig lite påvirket av førsterefleksjoner fra sidevegg, tak og gulv.
BassTrax-teknologien gjør at høyttalerne sprer bassenergien helt jevnt i 360-grader uten bruk av en klassisk bassport. Høyttalerne kan med andre ord plasseres nesten helt inntil bak/sidevegg uten at du vil få de klassiske bassproblemene som på en ordinær høyttaler.
Justerbart delefilter. Knottene på frontplaten justerer diskantens energi (for å tilpasse høyttaleren til livligheten til rommet/smak og behag/utstyr) mens "presence"-justeringen endrer høyttalerens fokus i det viktige mellomtoneområdet. Kort fortalt justerer den hvor klart stemmeregisteret skal fremstå i lydbildet, noe som gjør høyttaleren utrolig mye lettere å integrere og match med øvrig utstyr.
Alle disse justeringsmuligheten gjør et det er lett å få optimal ytelse fra høyttalerne, selv i relativt små rom og med suboptimal plassering.
Håndbygget i Skottland
Alle modellene i Fyne Audio sin Vintage- og Vintage Classic-serie er håndbygget ved Fyne sin nye fabrikk i Skottland. De bokstavelig talt oser av kvalitet, noe man kjenner med en gang man åpner eskene. Her lukter det ekte treverk, møbelvoks og sjel. Finishen er upåklagelig og alt som ser ut som metall er metall. Som Fyne selv sier: "Dette er høyttalere laget for å bli arvegods"!
Vi skrivende stund har vi ikke rukket å ha Vintage Classic-serien i butikken mange dagene, men de har blitt mye lyttet på, og de har allerede levert magi. Detter er høyttalere vi har blitt veldig glad i og som vi gleder oss til å leve med i mange år. :-) Dette er årgangshifi på sitt beste!
Spesifikasjoner
System Type |
2 way, downwards firing port, with BassTrax™ Tractrix diffuser |
Recommended amplifier power (Watt RMS) |
20 - 280 |
Peak power handling (Watt) |
560 |
Continuous power handling (Watt RMS) |
140 |
Sensitivity (2.83 Volt @ 1m) |
94dB |
Nominal impedance |
8 Ohm |
Frequency response (-6dB typical in room) |
28Hz- 26kHz |
Drive unit complement |
1 x 250mm IsoFlare point source driver, multi-fibre bass / midrange cone, with 75mm titanium alloy dome compression tweeter, ferrite magnet system |
Crossover frequency |
750Hz |
Crossover type |
Bi-wired passive low loss, 2nd order low pass, 2nd order high pass |
System adjustments |
High frequency energy (1.8kHz - 26kHz) +/- 3dB, Presence (2.5kHz - 5.0kHz) +/- 3dB |
Dimensions - HxWxD |
918 x 450 x 381mm (36.1 x 17.7 x 15.0") |
Weight - Each |
45.2kg |
Finishes |
Walnut |
Cabinet Construction |
High density fibreboard, walnut veneered with extensive internal bracing |